dimarts, 9 d’octubre del 2012

QÜESTIONS DE DESENVOLUPAMENT BREU





  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

Considero que el progrés en el coneixement tecnològic i científic no determina ni garanteix el progrés econòmic i social. Potser no seria que no ho fa, sinó que ho fa en certa manera i sobretot el segon ítem: el social.
A més, tal com es pot constatar actualment el progrés científic i tecnològic no ha fet que una gran potència en aquest sentit com és els EUA hagi deixat d’entrar a la “crisi”. A banda que a vegades l’avanç tecnològic tot i ajudar en molts casos, en altres ajuda a restar llibertats a les persones i tenir-ne massa control.

  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

Realment considero que hi ha ben pocs aspectes en que la ideologia sigui realment neutra. Les noves tecnologies sempre tenen un “perquè”: millorar la societat, l’estat de salut, la manera de treballar, etc. per tant ideològicament volen com a mínim millorar el futur en alguns casos.  
D’aquesta manera, crec que malgrat la fonamentació de les tecnologies no hi ha neutralitat ideòlogica ja que sempre hi ha un “perquè”  es fa i aquesta acaba essent ideològic.



  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Cada vegada les TIC són més presents a la societat, per tant seria contradictori que des del mon de l’ensenyament se li donés l’esquena.  Per tant, és interessant incloure-les a les activitats d’ensenyament – aprenentatge.  Tot i que segurament no és imprescindible tenir-les en compte abans, durant i després si que és bastant necessari i/o facilita tot el procés. Tan pels docents com per els discents.
D’aquesta manera, encara que no penso que sigui indispensable si que considero bastant necessari tenir-les en compte en moltes activitats d’ensenyament – aprenentatge.

  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Considero que hi ha diverses causes que estan originant aquests canvis. Un d’ells són els avenços tecnològics i científics. Ja no es pot veure el “món” de la mateixa manera si evolucionem en aquests camps.  Per tant, a la vegada ajuda a evolucionar en el progrés social ja que les persones canvien la manera de veure el món.  Per exemple, cada vegada vivim en un món més globalitzat  i en part, és gràcies a les noves tecnologies.


  1. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa

La tecnologia que s’utilitza per millorar el processos d’ensenyament – aprenentatge.  L’objecte d’estudi és com aquesta pot ajudara millorar aquests processos.

  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement

Un exemple de transmissió de coneixement és:
  • Un professor explica com l’aigua passa de sòlid a líquid i aquest a vapor.
Construcció del coneixement:
  • El professor experimenta amb els alumnes posar un vas d’aigua al congelador i anar observant com es converteix en sòlid; com el gel el qual s’ha convertit si es deixa fora es torna líquid; finalment posar l’aigua en ebullició i observar com es transforma l’aigua a vapor.

  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

Estic bastant d’acord amb l’afirmació proposada ja que el context ens dóna informació que no dóna solament la idea. Per tant, és necessari que el context sigui l’adequat a allò que es proposi.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Alguna d’aquestes ja les utilitzo per fer més amena la utilització de la UOC i més fàcil de trobar allò que busco. A més, així resulta més fàcil treballar adequadament.

  1. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?



Crec que tinc la majoria dels coneixements previs que proposa el Pla docent encara que sempre es pot millorar.
Instal·lar programari és un fet que habitualment ja duc a terme així com a explorar-lo. Així com gestionar els arxius encarats cap a una web 2.0.  També en llegir en pantalla em considero capaç.
 
  1. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __7____
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___7___
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ____10____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __6___
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __7___
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __5___
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___7____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __7____
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___7_____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___7_____

 

  1. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs   que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?

Crec que en part el defensaria davant d’un tribunal, a vegades en noves tecnologies, com en altres aspectes hi ha unes certes creences que si no ho necessites no les revises. Per tant, crec que una reflexió profunda sobre aquests temes, em sorgirien dubtes d’aspectes que fa temps que no hi ha tinc una reflexió que faria que no m’acabés de sentir segura defensant-los davant un tribunal.

Segurament els esquemes els puc canviar en un futur proper. Sobretot tenint en compte l’assignatura a realitzar que m’aportarà nous coneixement i em canviarà el pensament sobre el que considerava segur o correcte i segurament no ho és tant.


Mapa conceptual

 



Conclusions



Uns coneixements previs són aquells que tens abans d’iniciar una nova assignatura. Segurament al acabar aquesta en tindré uns de nous i aquests hauran variat i ampliat substancialment. 
A banda, ja des de bon principi, les reflexions proposades m’han fet adonar de la relació entre societat i noves tecnologies i com aquestes estan interelacionades. Sobretot avui en dia que les noves tecnologies han entrat d’una manera que en podríem dir “natural” a les nostres vides i les hem integrat a aquestes.

Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?

Que la reflexió sobre com les noves tecnologies afecten a la societat i aquestes a ella és important per encara com ho fan amb l’educació. La incorporació de les TIC a la societat fa que també s’hagin d’incorporar a l’educació però pensant com i perquè s’ha de fer. No pot ser una utilització sense reflexió prèvia. 



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada